4/27/2011

Home is where the art is


Heipä hei ja pikaterveiset Pariisista! Viime viikot on kuluneet hurjassa häslingissä, ja sama meininki jatkunee tulevan toukokuunkin, kun eri kurssien deadlinet kolkuttelevat ovilla ja tentitkin lähestyvät uhkaavasti. Sain pääsiäiseksi vieraita kotoa, ja oli mukavaa huomata, että tämä kaupunki on tullut tässä kahdeksan kuukauden aikana aika tutuksi, sen verran tottuneesti osaa jo täällä kulkea. :)


Käytiin viime viikon maanantaina parin kaverin kanssa Comédie Francaisessa katsomassa Feydeaun kirjoittama Un fil à la patte, ranskalainen boulevard-näytelmä (tarkoittaa sitä, että päähenkilöt ovat yleensä porvaripariskunta, jolla on ties minkälaista rakkaussotkua). Kannatti jonottaa puoli tuntia lippuluukulle, sillä näytöksen lipun hinta oli vain 5 euroa, ja rakennus on sisäpuoleltakin näkemisen arvoinen. Itse näytelmästä ymmärsin ehkä noin puolet, kun näyttelijät puhuivat niin nopeasti, mutta onneksi seuralaiset selittivät ne osat jotka jäivät pimentoon. :) Käytiin lisäksi alkuviikosta Jardin du Luxembourgissa isolla piknikillä, joka jatkui puiston sulkemisen jälkeen Seinen rannalla yöhön asti - oli huippua nähdä koko lössiä kerralla, kun asutaan ihan kaupungin eri laidoilla eikä tule kovin usein treffattua jokaista.


Kotijoukkojen kanssa kierrettiin sitten muun muassa (yllätys, yllätys) museoita! Musée Marmottanissa oli vaihtunut näyttely suuresta Monet'n kokoelmasta Dufyn veljeksiin - hienoinen pettymys, mutta Impressio oli sentään vielä esillä. :) Espace Dalí -museo Montmartrella on sopivan pieni ja aina yhtä hauska, ja ihanan Rodin-museon puutarha on nyt parhaimmillaan. Sitä paitsi siellä saa kuvata, joten tässä teillekin kuvapläjäystä! :D


Suosittelen erittäin lämpimästi, kuten aina. Alle 26-vuotiaat EUlaiset pääsevät tosiaan tuonnekin ilmaiseksi sisään.

Nyt on siis kaapit täynnä kuivattua varrasleipää ja turkinpippureita, ja sain laitettua melkoiset määrät tavaraa vanhempien matkassa Suomeenkin. Olen yrittänyt olla keräämättä kauheasti lisää kamaa tämän vuoden aikana, mutta jotenkin sitä vaan aina tarttuu mukaan matkoilta...
Seuraavan reissun suunta on jälleen Praha, jonne lähden huomenna vapunviettoon Elisan hoiviin. Tätä on jo odotettu! Sen jälkeen painin todennäköisesti lähinnä koulujuttujen kanssa loppukuun, jonka jälkeen teen pienen Suomi-visiitin pikkusiskon ylppäreihin. Oh là là, ehtisköhän sitä jossain välissä vielä nukkuakin? :)

Toivottavasti kaikilla oli hieno pääsiäinen!

4/16/2011

I'm in shoo-shoo-Sugartown

Alunperin oli tarkoitus lähteä tällä kaksiviikkoisella lomalla matkustelemaan, mutta matkalippujen hinnat oli sen verran korkealla lomakauden vuoksi, että päätettiin sittenkin jäädä Pariisiin. Eikä ole muuten harmittanut yhtään! :) Sovittiin nimittäin, että tutkitaan tätä kaupunkia oikein urakalla, ja käydään kaikissa sellaisissa paikoissa, joihin on pitänyt jo ajat sitten mennä tai joihin tahtoisi mennä uudestaan. Joten:


...ollaan piknikoitu Buttes Chaumont'n puistossa just sinä hellepäivänä, kun täällä mitattiin kaikkien aikojen huhtikuun lämpöennätys: 26,7 astetta! Mieletöntä. Puisto näytti ihan festaripaikalta, niin moni muukin oli saanut piknikki-idean. :)


Tuolla puistossa on korkeimmalla kohdalla hieno paviljonki, josta näkee...


...Montmartrelle!


Lisäksi ollaan käyty syömässä jätskiä Marais'ssa ja ihmetelty Place de Vosges'n taiteilijoita.


Ollaan myös eksytty Bastillen pikkukujille, löydetty rue Crémieux ja sen ihanat pikkutalot ja valittu niistä omamme...


Nastja päätyi violettiin lintutaloon. :)


Itse tietty löysin sen ainoan, jonka ikkunalaudalla majaili kissa. :D (Näköjään mainitsen kissat joka postauksessa.)


Lisäksi ollaan nautittu auringonpaisteesta puistoissa ja omalla ihanalla sisäpihalla, käyty eksymässä totaalisesti Louvreen, kävelty ja taas kävelty, löydetty (vihdoinkin!) tummaa pastaa kaupasta, nautittu marjoista ja viinistä Canal Saint Martinin varrella ja tavattu pitkästä aikaa ihania kielikurssikavereita. Vaikka joskus tulee takapakkia, niin silti olen hyvin, hyvin iloinen että asun täällä!


(Viimeinen kuva todisteena siitä, ettei täällä ihan aina aurinko paista. Vaikka aika usein kylläkin. ;) )

4/09/2011

Paris is burning


Hellou taas! Nyt kyllä suomalaiset katkeroidutte, kun kerron millaiset ilmat täällä on olleet viimeisen viikon aikana... Mulla oli viimeinen luento torstaina (Shakespearesta, oli muuten lievästi tylsä kiitos professorin), ja sitten alkaa päräytti kahden viikon pääsiäisloma - onneksi, koska apteekin lämpömittari näytti luennon jälkeen 26 astetta! No mitäs siinä muuta voi pieni ihminen tehdä kuin ottaa suunnaksi Marais'n vakkaripuiston ja hakea lähigelateriasta jäätelön käteen. :) Lahjakkaimmat porukasta käräytti jo nenänsäkin... :D Tällaisina aikoina sitä kiittää onneaan, että sattui saamaan huoneen asuntolasta, jossa on sisäpiha. Luksusta!


Tämä torni on ainoa jäännös aikoinaan tuossa sijainneesta kirkosta, ja nykyisin ihan hirmu hyvä apu suunnistuksessa. :) Tuolla puistossa hengailee usein myös jonkun lähistöllä asuvan kissa, siksi mekin varmaan ollaan aina siellä...

Viime viikolla käytiin Nastjan ja Nastjan kaverin (jonka nimeä en muista just nyt, pardon my huono nimimuisti) kanssa Grand Palais'ssa katsomassa Odilon Redonin uusi näyttely. Ihan tuntematon nimi mulle ennestään, mutta kannatti käydä katsomassa! Kuvat on symbolistisisia, unenomaisia ja häkellyttävän moderneja ollakseen 1800-luvun loppuvuosikymmeniltä, ja aiheinspiraatiota on taiteilija hakenut mm. Edgar Allan Poelta. Mahtava!

Eilen kävin sitten äänestämässä Suomen suurlähetystössä, joka löytyy osoitteesta 2 rue Fabert, eli ihan siitä Pont Alexandre III:n tuntumasta. Oli hieno fiilis asioida suomeksi, ja kaikki hoitui niin nopeasti ja helposti! ;) Tapasin siinä samalla sitten Nanterren toista suomalaisvaihtaria, ihan hassua puhua suomea niin paljon päivän aikana ja vielä skypen ulkopuolella. IPodikin soitti sattumalta kaikki SMG:t, Tuomot ja Q-Continuumit :D

Tykkään nyt lenkkeilläkin ihan eri meiningillä kun on näin lämmin, mutta uskotteko, täällä saa ihan tuikitavallisissa urheiluvaatteissa painellessaan kuulla huutelua. Ärsyttää hirveästi, eikö ole jätkät koskaan aiemmin nähneet juoksevaa naista? Mikä siinä on niin erikoista? Aaargh. :( Oma strategiani on yleensä painaa soittimen volyyminappulaa ja pistää jalkaa toisen eteen, mutta jos katse voisi tappaa, mun jäljessä olisi ruumisvana... Joskus tuntuu muutenkin, että naisena asuminen Pariisissa on vähän toista kun Suomessa. Itseä lähinnä vaan ottaa päähän se tuijottaminen ja huutelu, flirttailua saa kuulla tasan joka paikassa museon tiskistä lehtikioskiin mutta se on sentään huumoripitoista.

Vähän aikaa on muutenkin tuntunut, että antaisi aika paljon omasta huoneesta, tilasta, jossa saisi olla täysin ja sataprosenttisen yksin. Pariisissa kun on ympärillä aivan jatkuvasti ihmisiä, metron ruuhka-aika on aina sitä fisut purkissa -meininkiä, ja huoneetkin jaetaan toisen ihmisen kanssa (älkää käsittäkö väärin, Julie on ihana, mutta joskus tarvitsisi sitä täyttä yksinoloa). Välillä on karmea ikävä Suomen hiljaisuutta! Huomaan monesti kaipaavani autiolla maaseudulla lenkkeilyä ja omassa kämpässä itsekseen lauleskelua ynnä muuta, mitä ei voi/viitsi tehdä täällä. :) Nyt kuulostan varmaan ihan erakolta, mutta siis sosiaalisuuden vastapainoksi aina tarvitsen tuota "omaa tilaa" vai miksikä sitä sitten nimittäisikään. :D

Ja tästä huolimatta: täällä on kivaa! En halua takaisin Suomeen! :)

4/03/2011

Lauantai-Bryssel

Bryssel, kolme tyttöä ja yksi päivä aikaa. Mahdoton tehtävä? Ei tällä porukalla!


Lauantaiaamuna tavattiin Gare du Nord'illa Franzin ja Szilvin kanssa. Aseman alue on aika ahdistava, tuolla sain muita odotellessani suorasukaisen huumetarjouksenkin. Tuollapäin kannattaa myös vahtia laukku(j)aan kahta tarkemmin, olen niin monta varoittavaa esimerkkiä kuullut, että on oppi mennyt jo takaraivoon :) Joka tapauksessa meidän aamumme alkoi huumeettomasti ja varsin mukavasti TGV:n kyydissä!


Junalla matkustaminen on ihanaa! Niin paljon vaivattomampaa kuin lentäminen... Franzi ja Szilvi tutkivat Brysselin karttaa.


Vajaan puolentoista tunnin jälkeen oltiinkin jo Brysselissä. Lähdettiin heti suunnistamaan kohti Grand Place -aukiota, joka löytyikin suht helposti. Ilma lämpeni jatkuvasti, ja parhaimmillaan olikin 24 astetta mittarissa. :)


Ei ihme, että Victor Hugo julisti tämän aukion maailman kauneimmaksi! Kukkatori oli kuin piste iin päällä.


Seuraavaksi suunnattiin Passage de la Reinelle, eli yhdelle ensimmäisistä katetuista shoppailukaduista. :D Koko paikasta huokuu luksus, eikä oma budjetti olisi riittänyt edes suklaarasiaan, mutta ainahan sitä katsoa saa!


Käveltiin sitten katsomaan sitä suurinta turistivetonaulaa, eli Manneken Pis -patsasta. Tää on vähän sama kuin Louvren Mona Lisa - täytyy se käydä katsomassa, mutta ei säväytä sen kummemmin. ;) Satuttiin sen sijaan näkemään ihana Tintti-seinä ja huikean näköisiä vohvelikojuja tuonne tallustellessa!


Sitten tekikin mieli jo suunnistaa museoon. Tytöt oli antaneet minulle vapaat kädet valita yksi museo, jossa päivän aikana vierailtaisiin, ja jestas, se oli hankalaa. Tuolla kun on kaksi valtavan kiinnostavaa laitosta: René Magritte -museo (ja hitsit, rakastan niitä töitä) sekä erittäin kehuttu musiikki-instrumenttien museo. Ahdisti jo etukäteen, että jompikumpi täytyy karsia, koska aika ei vaan riitä kahteen. Päädyin sitten musiikkimuseoon eli MIM:iin siitä syystä, että sen on sanottu olevan ihan toiminnaltaankin todella ainutlaatuinen.


Ja arvatkaapa mitä: tuo on ihan mahtava paikka! Vierailijoille annetaan lippujen oston yhteydessä kuulokkeet, joista kuulee aina esillä olevan soittimen ääntä. Esillä on instrumentteja Amatin viulusta ties minkämoisiin teknisiin hökötyksiin, ja kymmenennestä kerroksesta on hienot näkymät yli Brysselin. Suosittelen. Satuttiin vielä tuonne niin, että harpistien konsertti oli juuri alkamaisillaan - tuolla on aika usein kuulemma viikonloppuisin konsertteja, jotka sisältyvät lipun hintaan. Kuvia ei valitettavasti saanut ottaa, mutta museon kotisivut löydätte täältä.


Itsensä sivistämisestä tuli nälkä; simpukoita syömään siis! :) Jälkeenpäin siirryttiin Des Saints Michel et Gúdùle -katedraalille.


Szilvi ja minä, moi. :)


Lopuksi käytiin vielä istuskelemassa Warandeparkissa jäätelöt kädessä, ja sitten olikin taas aika lähteä kohti Pariisia. Bryssel on kivan kompakti kaupunki, ja päivässäkin ehtii nähdä jo todella paljon. Ihana pieni reissu jälleen! :)

3/30/2011

Pappappaduudadappaa


Suupieliä on kääntäneet ylöspäin tällä viikolla mm. seuraavat asiat:
  • Tuoreet marjat! Korttelin päästä vihannes- ja hedelmäkaupasta saa jo tuoreita mansikoita ja vadelmia, mm-nam.
  • Lämpimät ilmat. Tiistaina oli Nanterressa ukkosmyrsky, mutta se oli oikeastaan aika tunnelmallista. Ja sitä paitsi mulla oli juuri sitä ennen luento komediaelokuvista, joten hymyilytti jo valmiiksi.
  • Lauantai kuluu Brysselissä lempityttöjen kanssa! Aika jännää, miten täältä pääsee niin nopeasti muualle Eurooppaan; Brysselkin on vain puolentoista tunnin junamatkan päässä.
  • Huominen pizzailta, jonne yritin leipoa kaurakeksejä. Todettiin Paulinen kanssa, että uuni on taas ilkeällä tuulella, eikä onnistuneet keksit eikä porkkanakakkukaan. No, suklaadippiä vaan kehiin sitten, kai sekin kelpaa... :D
  • Tänä aamuna paikallisjuna Saint Lazaren asemalta Nanterren yliopistolle pysähtyi yhtäkkiä kesken matkan, ja veturinkuljettaja kuulutti, että hei ei me ajetakaan Nanterreen. Ei kun ulos junasta ja selvittämään, miten pääsen luennolle ajoissa. Samalla tutustuin uusiseelantilaiseen vaihtariin, jolla ei ollut kerta kaikkiaan mitään hajua, mikä on Suomi ja missä sellainen paikka sijaitsee. :D Tämä annettakoon hänelle anteeksi, sen verran kaukaa kuitenkin tulee... Siinä sitten piirreltiin Euroopan karttaa kalenteriin, aika kului mukavasti seuraavaa junaa odotellessa!
  • Kuvaani pyydettiin vaateketju NafNafin katumuotiosioon :) Pieni juttuhan tämä on, mutta ei mua ole koskaan mihinkään tällaiseen pyydetty, ja olihan se aika kivaa!
  • Lounaan on voinut jo useampana päivänä nauttia asuntolan vehreällä takapihalla, ihanaa. Viimeistään allergiakohtauksen saaminen lenkillä on varma merkki keväästä! :D
  • Grand Palais'n uusi näyttely, joka mennään katsastamaan perjantaina Nastjan kanssa. Mulla alkaa olla jo vieroitusoireita kun en ole museoissa käynyt taas vähään aikaan. ;)
  • Enää kolme viikkoa, ja sitten saan taas tänne oikeeta ruisleipää vieraita kotoa :)
  • Joululahjaksi saamani Pariisi - taide ja arkkitehtuuri -kirjanen, joka on ihan huippumielenkiintoinen. Suosittelen tätä kovin, vaikkei ihan kaiken kattavaa matkaopasta ehkä korvaakaan, mutta näin perusjutut nähneenä on kivaa lukea vähän toisesta näkökulmasta. (Tästä tuli muuten mieleen, että yleensä kun tykkään Mondon matkaoppaista, niin saman sarjan Pariisi-pokkarissa todetaan Montparnassen olevan tylsää nukkumalähiötä. :D Enpä voisi enempää olla toista mieltä... Mutta eihän kukaan voi koko Pariisia tunteakaan, täällä on niin paljon kaikkea.)
  • Le Monden etusivulla oli vähän aikaa sitten uutinen suomalaisten kirkosta eroamisista - uutisen voi lukea ranskaksi täältä! Hassua yhtäkkiä nähdä kaikenmaailman Libya- ja Japani-uutisten seassa sana "Finlande", ehdin jo vähän säikähtää :)
     Kivaa viikonloppua kaikille! :)

    3/25/2011

    Jäätelökesä

    Tänään: 21 astetta (parhaimmillaan kävi 23 asteessa!), jäätelöä, kävelyä Marais'ssa ja The Notebook -leffa. Jälkimmäisimmässä ihmetytti, kun talvisessa taistelukohtauksessa sotilailla ei ollut päällä niitä valkoisia lumipukuja tms., ja tottakai niihin oli ihan liian helppo tähdätä. En ole kovin hyvä noissa sotatermeissä. :D

    Muuten viikko on mennyt vähän surullisemmissa tunnelmissa jälleen, kotoa vaan jaksaa sataa huonoja uutisia. Mutta kyllä tämä tästä ja kaikesta selvitään. :)

    Ps. Ihana piriste iltaan tuli, kun näin, millä hakusanoilla tähän blogiin on päädytty tällä viikolla! Parhaat palat oli "missä maassa parhaimmat vaihto-oppilas bileet" (kaipa se riippuu enemmänkin porukasta kuin maasta...?), "barks leirielämää" (ymmärrettävää kyllä) ja "miksi kansa osoittaa mieltään? miksi ne ei syö leivoksia" (minä syön leivoksia!). :) Tutkimattomat ovat Googlen tiet, näemmä!

    3/21/2011

    Alankojen maa

    Huh mikä reissu!


    Amsterdamista riittäisi juttua vaikka viiteen postaukseen, mutta yritän nyt mahduttaa tähän kaikki tärkeimmät pointit. :) Matkahan alkoi kahdeksantuntisella bussimatkalla, joka oli kyllä hauskimpia reissuja joilla olen ollut. (Miten se kuulostaakin jo joltain vitsin alulta: "englanninopettaja, historianopiskelija ja museo-opas lähtivät linja-autolla Amsterdamiin...") En ole muistaakseni koskaan ollut noin pitkällä yhtänäisellä bussimatkalla, mutta se on oikeastaan aika hauska tapa matkustaa, näkee niin paljon enemmän! Pysähdeltiin mm. Brysselissä ja Utrechtissa, ja oli hauskaa seurata, kuinka maisemat muuttuivat Alankomaita kohti. Polkupyörien määrä ainakin moninkertaistui rajan ylitettyämme.


    Szilvin serkku kutsui meidät upeaan design-asuntoonsa ensimmäisenä iltana hollantilaiselle illalliselle. Kämpän sijainti: Amsterdamin keskusta, illan isäntäpari: kerta kaikkiaan sydämellisiä, kämpän kaksi kissaa: ihania. Tämän vuoden aikana on saanut kyllä useampaan kertaan ihmetellä, miten hienoja ihmisiä elämä on heittänyt tielle!

    Kämppä oli valtava ja näköalat ikkunoista ihan mielettömät!


    Kissat innostuivat heti kun ranskalainen ikkuna avattiin. :) Tältä illalta mun kamerassa onkin kuvia lähinnä näistä söpöliineistä...


    Juotiin ja syötiin hyvin! Lisa tykkäsi shampanjasta. :)


    Ja minä tykkäsin kissoista.


    Mahat täynnä ja pitkän päivän jäljiltä väsyneinä käveltiin kanaalien viertä kotiin.


    Seuraavat päivät oli niin täynnä tekemistä, että summaan vähän näitä yhteen. :) Amsterdam on täynnä nähtävää; meidän matkan painotus oli tällä kertaa lähinnä kavereiden näkemisessä. Lisa tuli Münchenistä asti, Charley Haagista ja Victoria Budapestistä. Silti ehdittiin käydä Anne Frankin talossa, Rijksmuseumissa ja Vincent van Goghin museossa, kaikki mielettömiä. Piknikoitiin Vundelparkissa, eksyttiin kanaalien varrelle ja käytiin katumarkkinoilla Albert Cuyp -kadulla. Huippua että saatiin paikalla asuneita ihmisiä oppaiksi, tuli kyllä huikea elämysreissu! Eikä ole Amsterdam nähnyt iloisempaa tyttöä kuin silloin, kun minä löysin Pandan lakritsia kaupan hyllyltä :D


    Vondelparkin kukkaisneidot! Szilvi, Lisa, minä ja Franzi.


    Meidän koko porukkamme ihastui Amsterdamiin ja lujaa! Arkkitehtuurinsa puolesta todella kaunis kaupunki, asiakaspalvelijat olivat ystävällisiä joka paikassa (Pariisin keskustan vastaavilla ammatinharjoittajilla olisi paljon opittavaa), hinnat alhaisempia kuin Pariisin vastaavat... Ihana paikka! Luvattiin jo toisillemme palata tuonne. :)


    Me ja oppaamme! Lisa, Szilvi, Victoria, Ivett, Dàvid ja Franzi katumarkkinoilla.


    Niin kaunista! Käveltiin paljon, etäisyydet ovat juuri sopivan pieniä keskustan alueella.


    Viimeiselle illalle oli Charley tehnyt pöytävarauksen Bazaar-nimiseen ravintolaan, ja suosittelen tuota erittäin lämpimästi! Ruokalista on itämaispainotteinen, ja minttutee kuin suoraan Marokosta. :)


    Charley!


    Sellainen retki tällä kertaa! Matkustelu on kyllä vaarallista: siihen jää koukkuun, ja "tänne täytyy tulla uudestaan" -lista kasvaa vain koko ajan. :)